Ahad, 19 Julai 2009

Baligul anni walau ayath.....

Agak pelik tajuk kali ini tapi itulah realitinya, sanggupkah kita menyahut seruan Rasulallah untuk menyampaikan darinya walau sekadar sepotong ayat. Dah jadi kelaziman umat manusia kalau bab memuji no satu tapi bila tibe bab mencegah yang mungkar semua kecut perut, tak payah cakap orang lain la diri sendiri pun sama je.

Alasan yang paling muak dengar tu takut sakitkan hati orang yang disayang tak kira lah family ke, kengkawan ke jauh sekali orang luar yang sepatutnya diakui sedara. Sedar tak sedar sebenarnya dengan membiarkan mereka begitu kita bukan sahaja menyakiti hati malahan seluruh struktur diri mereka. Kawan yang baik ialah mereka yang saling nasihat-menasihati kearah kebenaran. Tak jadi hal kalau hatinya sakit hari ini jangan nanti waktu meniti siratul mustakim kaki ditarik kerana sindrom berat mulut masa hidupnya dulu.

Kenyataan ini bukan merujuk kepada sesiapa baik hidup mahupun yang sudah meninggal dunia, malah lebih kepada tarbiyah untuk diri sendiri agar sentiasa berada didalam redha Illahi...

Wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan